 Man
hade gått och läst och man var 14 år
|
 rockar
hårt med nya Hofner-gitarren
|
 Första kärleken som slog till så
hårt och tog så lång tid att komma över
|
En kille på gården
som hette Robert Lindström och var något år äldre
än jag spelade piano. Jag tog med mig gitarren upp till honom
och vi satte igång och lira. Det här var ju något
vi skulle satsa på så dagen efter gick vi upp till Hammarby
Radio & TV där jag brukade köpa nya singlar. Där
jobbade Leffe Lindblom och när han hörde att vi var ett
"band" sa han - kom me´ här för faan -
han stängde till radioaffären och släpade iväg
oss till hans källarkontor några portar ifrån.
Där hade han sitt trumset uppställt (tror det var Trixon).Ett
redigt 7-trums-set minst. Han satt igång och öste
på så det skallra i hela huset. Stackars grannar som
bodde ovanför Efter att trumhinnorna slutat
värka sa han - ni kan väl komma upp på Hammarby-gården
nån kväll så kör vi lite. Några kvällar
senare släpade jag dit min Höfner-gitarr och tunga förstärkare.
Piano fanns
på plats till Robban och Leffe hade redan packat upp
sitt trum-set. Vad vi körde för låtar har jag glömt.
Det var fler band som repade i lokalerna och rätt var det var
kom det in flera grabbar med gitarrer och det blev ett spontant
jam med låtar som Apache och Quatermaster store. - Shadows
nysläppta singel. En kille som också hette Leif spelade
sen i The Kingsmen tillsammans med Leif, Leffe Jansson och Ronny
Samuelsson. En annan kille och jag började snacka och vi bestämde
att vi skulle träffas framöver. Dagen efter dök han
upp - Johnny Lundin med sin gamla Gibson i handen. Johnny
hade bott i Amerika några år och hade sett och hört
alla de amerikanska artisterna som vi här i Sverige knappast
hade hört på radio. Ändå mindre sett på
TV. Det och en stor musikalitet gjorde att Johnny låg år
före andra gitarrister här i Sverige. Vi lirade mina singlar
genom min gamla radio, Johnny kunde alla solon på Cliff &
Shadows första rock-låtar. Jag
jobbade på posten på den tiden som brevbärare.
Då började man 6 på morgonen så man
fick gå upp före 5.30. Sen var man ledig mellan 11 -
13 och då kunde man ta en liten "napp" för
att inte bli så trött på kvällen - om inte
Johnny ringde på dörren pecis när man somnat in!
Vi åkte in till stan och tittade på gitarrer, Johnny
var skitjobbig, han skulle prova allt. En mardröm för
de som jobbade i musikaffärerna. Gibson-gitarren han hade haft
med sig från USA såg jag några gånger men
den var inte så intressant, det var ju "plankor"
som gällde nu. I dag hade man fått låsa in den
Gibson-gittaren i bankfack Johnny köpte en Kay, en tuff planka
i guldflake men när han såg en vit stratocaster på
Westins Musik tog han 3 jobb och slet dag och natt för att
skaffa sin strata. Johnny var kanske 3:a eller 4:a i Sverige som
hade 7ender Straocaster. Nu skulle vi bilda band. Jag introducerade
Johnny för min kompis Jack som spelade bas och jag vet i fan
hur det gick till men efter ett tag hade Lasse Roos nästlat
sig in i bandet och efter ett tag hade The Partners kommit igång.
Åke Liljekvist på trummor och något senare Johnny´s
kusin Uno Ersson.
Kolla här Bernte "i levande bilder"
från året 1961! (klick)
Man
låg och lyssnade till Radio Luxenburg om kvällarna. Shadows
fyllde på med - Man of Mystery - FBI - Frigthened City.....De
hade ett program där Cliff & Shadows spelade "live"
"Me and my Shadows". En kompis till mig Lasse
Bergstedt som var tekniskt begåvad kom på att man kunde
nog bygga ett echo av en gammal bandspelare. När han hade det
färdigt fick Johnny prova det och det lät S U P E R. Nu
hade Johnny båda strata och echo. Partners blev någonting
extra att höra på. Det var inget evighetsband
på ekot utan man var tvungen att vända spolarna efter
en 20 minuter. Ville man så kunde man lyssna på vad
man hade spelat! Efter något år kom det nya grabbar
i The Partners förutom Jack, Leffe Jansson (Jendemyr) Ronny
Samulsson, Stickan Granberg en kort tid och Tommy Törner på
trummor. Johnny började efter en tid med Adventures
och försvann till Finland i flera år. |

|
Jag och Jack Wahlberg på Kungsgatan.
Kanske hade vi varit på bio eller på favoritfiket men
förmodligen hade vi bara åkt in till stan för
att titta på Fender Stratocastern som var utställd i
skyltfönstret på Westins Musik. Först fanns där
en vit som vi glodde på och bara njöt av dess skönhet.
Senare byttes den ut mot en röd och sen en vit igen. En
av dem köpte Johnny Lundin. 1261 kronor vill jag minnas att
priset var. Jack och jag lurade ut adressen till Fender i USA
och skrev dit och frågade om vi kunde få deras katalog.
Efter några veckor fick vi varsin. |
 Fender
katalog
|
Vi byggde några gitarrer och
till dem skickade vi efter delar från Fender, USA. Det
var fantastiskt att packa upp paketen med delar. Tyvärr
så tog Hagström över agenturen för Fender så
vi fick inte köpa delar därifrån längre.
På
den tiden fanns det inga Fender-gitarrer att köpa, sånär
som på de 3 - 4 som Westin hade. Jag fick beställa
min och köa på Hagström Götgatan. Naturligtvis
beställde jag en röd, en Shadows-röd! Efter
några veckor ringde Johansson från Hagström och
sa - din gitarr har kommit nu. Jag drog genast in till söder
för att hämta gitarren - men den här är ju inte
RÖD! Johansson sa - jag tycker du ska ta den här det
kan dröja månader innan nästa sändning kommer.
Sunburst-stratan var så fin så jag slog
till. Först måste jag hem för att få
morsans underskrift på avbetalningskontraktet. Vilken
känsla att bära hem den nya Stratocastern. 1890 kronor
kostade den med avbetalningstillägg.
Första
bandet jag var med i bestod av förutom jag, Gunnar Kvamme gitarr,
Bertil Höglund bas, Leif Larsson trummor. Vi repade på
Blåsutgården och vi hette FOUR FUNNY FELLOWS, de du.
Vi fick ihop lite låtar så att vi kunde börja spela
på Stockholms ungdomsgårdar. 
Vilken kväll på Nalen - Roffe
Carvenius
Burken
- jag! Inte kunde man ana att vi
skulle
spela ihop senare.
Så
fick vi erbjudande att kompa Tina & Marina på
deras folkparksturné. Tyvärr så
räckte inte Leffes trumspel till, hans rutin var inte
tillräcklig sa Stickan Andersson som var flickornas
manager. Hans stora satsning innan ABBA. Det
var tråkigt för Leffe Larsson var en sån schysst
kille. Ny trummis blev Rune Engström med sitt
gröna Trixon-batteri, känd från Nalen-cabarén.
Nytt namn på bandet fick vi också; Backbeat
Boys.
|
Första bilden
jag har med min strata när vi repade på Enskede gården.
Kolla in frisyren! En begynnande Beatles-frisyr.
Jag hade sett Tony Lindberg i Violents
som hade varit Hamburg och sett Beatles, han hade lagt an den frisyren.
När Beatles slog igenom i Sverige då hade
jag redan frisyren inne. |
I
dag (oktober 2008) kom Uno Ersson (känd från Martti´s
hemside-värld) och hälsade på. Han hade med
sig sin kompis Frederik som undrade om jag hade någon dator
han kunde gå in på. Han skulle fråga mig eller
visa mig något så han kopplade in sitt minne i min Mac.
Då dök bilden här ovanför
upp, där jag sitter kortklippt med min stratocaster. -Ja
visst, sa jag. - Det där är från Enskede-Gården
där vi repade med "Four Funny Fellows" 1963.
Frederik såg lite hemlig ut medan jag pratade på och
så tryckte till på datorn och en ny bild poppade upp.
- Nä men vad är det här? En till bild från
samma tillfälle men från en annan vinkel som jag aldrig
har sett. Var kan denna komma ifrån? Från någon
annan i bandet? Jag har inte hört något från
någon av dem på åratal. Så, så var
det inte. Frederik var fotografen som hade tagit bilden och bilderna.
Han var ledare för foto-klubben som höll till i rummet
bredvid. Han hade tittat in på Uno´s hemsida och länkat
sig till min och hittade kortet här ovan och kännt igen
det. Rotade i sina lådar och hittade dessa övriga kort
från vårt rep på Enskede-Gården. Vilken
kul upplevelse. Tack för att fotografer har ordning på
sina bilder, att internet finns och att Martti förser oss med
hemsidor.
Fotograf: Frederik
Grimm |
 Gunnar
Kvamme
Bernt
|
 Gunnar Kvamme
|
 Bernt
Bertil
Höglund med sin Burns-bas.
På
den kunde man välja olika ljud - bl. a. "Wild Dog"
|
Intressanta grejor från vänster; pelarhögtalare
för sång, ljusa med mässinggaller som jag
byggt och med Philips-högtalare. Beyer-mickar,
Dynacord-förstärkare, stora Binson-Echot, EICO-Hifiddilitty-förstärkare
till sång och gitarrer.
|

Leffe
Larsson vid sina nya Ludwig-trummor
|
Gunnars strata hade varit röd men han hade strippat
ner den till träet. Min var ju sunburst. En dag när jag
kom hem till Gunnar efter att ha lämnat kvar min gitarr där
några dagar hade han lackat om våra strator till röda!!
Jag blev ganska häpen men det var snyggt lackat i Shadows-rött.
Senare köpte Bertil en lika röd 7ender
Jazz-bas så med våra svarta skräddarsydda mohair-kostymer
såg vi helt fantastiska ut.
*************** |

|

|
 |
 |
 I
den här folka-bussen kuskade vi omkring från sydligaste
Skåne till norra Norrland. Gunnar och Rune hade körkort
så de satt förstås i fram. Jag och Bertil med tjejerna
emellan oss på soffan i bak. Framför oss förstärkare
och högtalarlådor och bakom oss låg trummorna,
om inte det inte bromsdes för tvärt får då
hade man dem i skallen. Flickorna hade bensinkort på
GULF så det var det som gällde. - Nu måste
vi nog tanka snart, sa grabbarna i fram. -
Mmm det kommer nog en gulf-mack snart! Ofta hade de tur, ibland
rullade bilen in på macken med tyst motor, iband fick skjuta
på sista metrarna. En gång var turen inte
med. Vi fick soppatorsk på en väg där vi bara såg
ängar och skog kilometer framöver. - Ja ha, sa Gunnar
- här är dunken, vi sätter oss här i solen och
väntar på er. Tjejerna sprang iväg över
ängen glatt sjungandes med dunken i hand. Det gick en stund,
det gick en timme så dök de upp. Bertil förde händer
till munnen och ropade - hadde dom inte GULF ??? |
 |
 Här
står vi i bilkö någonstans i Sverige och bakom
oss ett annat tunerande sällskap The Shanes |

|

|

|
 |
 En dag i februari 2010
kom det in två damer i affären och jag sken upp som vanligt
i mitt bästa försäljarleende och sa "Hej Hej"
och väntade på vad jag kunde göra för dem.
De sa ingenting och jag tittade på dem från den ena
till den andra under några sekunder så gick det upp
för mig - det var Tina & Marina (Jill och Margareta) som
jag inte hade sett sedan hösten 1964. Sånär
som 2-3 gånger jag snabbt träffat Jill. Bland annat när
jag fick en del av bilderna här ovan. Det var verkligen
roligt. Jag fick även en liten filmsnutt som jag ska försöka
lägga upp här när jag vet hur man gör.
|
********************************************** |

|
Efter turnén med Tina & Marina
bildade jag, Johnny, Tommy Tausis och Berra Lindgren (bas) ett nytt
band; ORIGINAL
SOUND.
Vi repade ihop lite låtar och spelade runt Stockholm
några månader.
Bland annat
spelade, tror det var i Upplands Väsby, på en Pop-gala
tillsammans med ett band som kallade sig HepStars. De var ju förstås
huvudakten. I logen fanns en kille som lirade på en liten
orgel.
Hans band
hette Elverkets spelmanslag. Han var riktig duktig och Chrille i
HepStars lyssnade ivrigt på honom och gick omkring och flinade.
Nästa gång jag såg HepStars var organisten med
dem -Benny Andersson.
ORIGINAL
SOUND`s saga var ganska kort. Johnny och Tommy fick erbjudande från
Jan Rohde &Wild Ones som hade spelningar och en turné
på gång. Det är klart att de tog det.
|
The SUNES
Jag började
jobba på Svenska EMI, på skivlagret, hösten -64.
En dag ringde
Tommy Hellsten på dörren och frågade om jag ville
var med i deras band.
Jag var kanske
inte så pigg på det nu när jag hade fast jobb men
Tommy är en positiv kille och han övertalade mig lätt.
Tommy som är äldre bror till Svenne Hellsten som har Hellstone´s
Music var sångare. Jag gitarr, Bertil Höglund bas, Gil
Jakobsén trummor och Ulf Haage orgel.
Vi repade
i ett garage i Hägersten. Vi sjöng allihopa och snart
hade vi fått ihop en reportuar med Beatles-låtar, Hollies
och det som var poppis då.
Vi spelade
en hel del på klubbarna i Gamla Stan; Bobbadilla, Limbo, Manzanilla
och vad de nu hette.
På
Limbo spelade man till 03 på natten - packade instrument -
fixade brudar - sov nån timme och sedan upp klockan 07 och
iväg till jobbet för att börja jobba klockan åtta.
Så kunde det va flera gånger i veckan.
Det här
var den tiden då modsen började komma. För att vara
lite tvärtom så kallade vi oss för SUNES, The SUNES.
Bilderna
nedan är från Bobbadilla club, en liten potatiskällare
i Gamla Stan där det kunde vara 100-tals ungdommar i de trånga
lokalerna. Svettigt - ja, rökigt - ja, som faan.
I bakgrunden
på en av bilderna kan man se en affisch på Burken och
Rolf Cavenius som också lirade på Bobbadilla. |

|
The SUNES |

|

|

|
Fansen
var många och vackra var de. Du hette Tina va?
Var finns du nu? |

|

|

|

|
****** |
En dag hörde Burken av sig till mig
och sa att de behövde en ny gitarrist. Deras gamla, Kjelle
Söderquist hade slutat. Det var ju mycket smickrande
- Burken som man sett i parken vid Enskede-gården och till
och med på TV. Roffe Carvenius som man diggat i Nalen-cabarén.
Vintern 65
- 66 började jag med dem. På bas var det Per-Arne Eklund
och på trummor Gösta Sterner. Carvans låtar
Creole Jazz, Haarem, Wildcat Blues m.fl. var lite ovant för
mig men kul att lära sig.
Carvan var
så tuff i sin mustasch tyckte jag och jag var så avundsjuk
för jag hade inte mycket till fjun på överläppen.
Jag var dock fast besluten att jag skulle skaffa mustasch så
jag började låta den växa. Det nog 20 år
innan någon över huvud taget märkte den (!)
På
sommaren 1966 åkte vi ut på något som hette Talang
66. Det var BURKSMEN, två tjejer
från Nalen-cabarén; Bibbi och Annika, Mats Paulson
(Visa vid vinden ängar).
Det hela
hölls ihop av Bertil Bertilsson. Ibland var Tommy Hellberg
med, då blev det Snabbhumoristerna kända från Nalen.
Bandet spelade
sen mycket på nationerna i både Lund och Uppsala. En
kväll skulle vi just till Uppsala och träffades som vanligt
hemma hos Burken dar vi hade grejerna i en källare.
Roffe Carvenius
hade då köpt ny bil - Jaguar Mk 2. Woow!!! - det var
där mitt Jaguar-intresse började - men det är en
annan historia. |

|

|

|

|
Maniacs |

|
I slutet på 1966 ringde Tommy
Körberg och frågade om jag kunde repa lite med dem. Irre
som spelade gitarr skulle sluta och de behövde en gitarrist
som även sjöng. Vi träffades nån
dag senare på Högdalens ungdomsgård och testade
litegrann. Förutom Körberg var det bröderna Leffe
och Bosse Gyllander och Örjan Engund. Vi gick igenom
deras låtar. Det var mycket stämsång, Tommy och
Gyllander-bröderna sjöng väldigt fint tillsammans.
Örjan sjöng inte då. Jag gissar att det
var någon form av audition. Leffe sa att jag hade en mjuk
falsett-röst som nog skulle passa. Örjan sa att jag såg
tuff ut (fick jag veta många år senare) för jag
hade långa polisonger (kindskägg) som Clapton hade. Jag
hade börjat odla dem för att Lasse Bremar som jag jobbade
med på EMI sa - ska ´ru inte skaffa sånt här
kindskägg som Manfred Mann har. Så när Bluesbreakers
och Eric Clapton kom med sin LP hade jag också redan
långa pollisar. Första tiden spelade
jag både med Maniacs och Burksmen men jag fick hoppa av där
då det blev fullt upp med Maniacs. En kväll
tränade vi stämmor hemma i mitt rum, jag och Tommy Körberg.
Morsan kom in och frågade - vem e de som sjunger så
bra? Du kommer att bli nåt stort! Efter en tid
slutade Bosse för att åka in i lumpen och ny tummis blev
Christer Barkman (Jarlstrand) från Uppsala. Örjan bodde
i Enköping, Tommy var nyinflyttad till Huddinge, Leffe Gyllander
i Kallhäll och jag i Enskede så det blev ett ordentligt
flackande när vi skulle träffas för att spela eller
träna. |

|

|
Vi tränade på
Riddargården i Jakobsberg på dagarna och spelade ibland
där på kvällen. Det var ett släpande upp och
ned med våra tunga grejer uppför de branta trapporna.
Jag tror att bilden ovan är därifrån. Det var
ofta vi spelade på ungdomsgårdarna runt om i Stockholm
men även Nalen och Hithouse. Vi turnerade runt i Sverige dock
mest i södra Sverige. I Blekinge var vi mycket, Göteborg
och alla möjliga ställen.
Maniacs
hade gjort en singel "Dont worry Baby" innan jag kom med.
I EMI-studion spelade vi in och Henkan Henriksson producerade "Please
Please Please" som kom upp på 10-Topp och låg där
några veckor. Det var en ganska angenäm känsla.
Efter den spelade vi in "Never Be Anyone Else But You"
- en hit - sa Henken men det blev inte så mycket med den.
Jag tyckte om baksidan "That´s Why I´m
Crying" en lugn och fin låt i stämmor som gick hem
när vi sjöng den ute.
Jag
minns en kväll då vi hade spelat på ett ställe
och var på väg till nästa, någon klubb som
låg i en båt i Södertälje. Vi var sena och
arrangör och publik var griniga - ska ni inte börja snart?
Vi körde igång med några rocklåtar för
att få publiken lite nöjd sen körde vi någon
av de fina 4-stämmiga låtar vi hade och allt föll
på plats. Det lät ofta bra men den här kvällen
när våra röster via Wahlbergs sånganläggning
och de gamla träbalkarna och plankorna träffade publikens
öron blev det plötsligt magiskt!
Vi
gjorde några TV-program, från Göteborg hette det
Pop-In? Innan hade vi gjort ett radio-program med Rune Hallberg.
Där spelade Bosse Gyllander de första låtarna och
sedan tog Chrille Barkman över på trummorna. Jag har
det inspelat på rullband men eftersom jag inte har någon
rullbandspelare så gav jag det till någon som skulle
föra över det till CD men jag kan inte komma på
vem det var?
Vi
spelade eller så var det något på gång varje
dag men det blev inga pengar! Det var turnebil som skulle betalas,
bensin, hotell, provisar, echo som skulle justeras och allt möjligt.
I slutet på sommaren gjorde vi vår sista spelning på
Skansen med den sättningen. Tommy började med Micke Johansson
och det blev Tom & Mick. Leffe och Chrille var med ett tag.
Örjan slutade och jag började med Burksmen igen. Tur för
mig så skulle gitarristen som spelade där in i lumpen.
|

|

|

|

|
 |

|

|

|
Maniacs - Don't Worry Baby
http://www.youtube.com/watch?v=8A_M6bjnpwU
|
******************************************************************************* |

|
Burksmen |

|

Burkens minnesstund 9.5.2011
|

|
Nu var inte Roffe med längre,
han var upptagen med att sätta ihop "Stora POP-boken"
och med artist-klubben "Club en till". Burken,
Per-Arne, Gösta och jag spelade vidare, inte bara Rock på
klubbar och liknande utan även dans-musik på
dansrestauranger i kostym och vit skjorta. Efter
en tid slutade P-A och Gösta samtidigt och Burken plockade
med Dag Issjö från gamla Burken & hans
Burkar samt några nya grabbar från Nacka. Vi blev
6 man i bandet, 3 blås och bandet blev mera ett
dansband. Vi fick repa en hel del men det gav inte så mycket
så efter en tid så slutade jag också. 70-talet
var på väg. |